Το déjà vu του deal της Chipita με τη Mondelēz και οι λεπτομέρειες

0
176

“Αφήνω το “τιμόνι” της Chipita και μαζί με αυτό ένα μεγάλο κομμάτι της κοινής επαγγελματικής μας ζωής. Η συγκίνηση προφανώς είναι μεγάλη αλλά έχω την πεποίθηση ότι σε αυτή τη νέα διαδρομή θα συνεχίσετε με το ίδιο πάθος και τις ίδιες αξίες που μοιραστήκαμε”.
Με τα λόγια αυτά, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, που δημιούργησε τη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία καταναλωτικών προϊόντων με διεθνές αποτύπωμα, την Chipita, κλείνει το μήνυμα που απέστειλε, στους εργαζόμενους της εταιρείας του, λίγη ώρα πριν την ανακοίνωση του big deal με τη Mondelēz International.

Η επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς της Chipita από τη Mondelēz International, έναντι τιμήματος ρεκόρ 2 δισ. δολαρίων ή 1,64 δισ. ευρώ, με βάση τη χθεσινή ισοτιμία, έγινε από τον πολυεθνικό όμιλο στις 16:12, ώρα Ελλάδας, (9:12 AM EDT).

Το déjà vu ενός deal
Πρόκειται για μια συμφωνία, για την οποία ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mondelēz, Dirk van de Put, δήλωσε ενθουσιασμένος με post του στο Linkedin , και την οποία αγορά την είχε προεξοφλήσει, ήδη από τον Μάιο του 2018. Τότε ο πολυεθνικός όμιλος, όπως είχε αποκαλύψει το capital.gr, είχε κτυπήσει την πόρτα του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και του βασικού μετόχου της Chipita, με 80%, του ομίλου Olayan, προσφέροντάς τους 1,4-1,5 δισ. ευρώ.

Τελικά οι υπογραφές που δεν έπεσαν τον Μάιο του 2018, περίοδο όπου “έπαιζε” το ενδεχόμενο εισαγωγής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου με αποτίμηση 1 δισ. ευρώ, “έπεσαν” ακριβώς τρία χρόνια μετά. Σε αυτό το μεσοδιάστημα συνέβησαν αρκετά. Η Chipita δεν μπήκε στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου,- η εισαγωγή της “πάγωσε” τον Ιούνιο του 2018-, άρα ο όμιλος Olayan έχασε την ευκαιρία για μερική αποεπένδυση. Αυτό φυσικά δεν την εμπόδισε να συνεχίσει να ενισχύει περαιτέρω την παραγωγική της παρουσία και να ενδυναμώνει τα δίκτυα διανομής της.

Σε αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν από το 2018, ρευστοποίησε τη συμμετοχή της στην Αιγυπτιακή EDITA λαμβάνοντας 86,1 εκατ. ευρώ, απέκτησε εμπορική θέση στη Βόρεια Αμερική και παραγωγική παρουσία στην Ινδία. Αποτέλεσμα σήμερα ο ελληνικός όμιλος, που δραστηριοποιείται σε 3 μεγάλες κατηγορίες προϊόντων: κρουασάν και παρόμοια προϊόντα ζύμης, ψημένα σνακ από ψωμί (Bake Rolls) και άλλα προϊόντα, να έχει παρουσία σε 50 χώρες, να διαθέτει 13 εργοστάσια σε 11 χώρες, μεταξύ αυτών σε Ελλάδα, Τουρκία, Ρωσία, Πολωνία, Ινδία, Μεξικό κ.ά. και να “σερβίρει” 2 δισεκατομμύρια καταναλωτές.

Γιατί η Mondelēz επέμεινε τόσο πολύ στην απόκτηση της Chipita
Τα 2 δισ. δολάρια, που δίνει η Mondelēz για την εξαγορά της Chipita, σίγουρα είναι ένα εξωπραγματικό για τα ελληνικά δεδομένα ποσό και ένα από τα μεγαλύτερα σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως κάνοντας την αναγωγή, η Mondelēz δίνει 1 δολάρια για κάθε έναν πελάτη της Chipita και εκτιμά ότι η συναλλαγή -το τίμημα χρηματοδοτήθηκε μέσω ενός συνδυασμού έκδοσης νέου δανεισμού και υφιστάμενων ρευστών διαθεσίμων-θα συμβάλλει στην άμεση αύξηση των κερδών της ανά μετοχή.

Επιπροσθέτως, ο πολυεθνικός όμιλος, ηγέτης στην παγκόσμια αγορά μπισκότων, σοκολάτας, τσίχλας και καραμέλας, που πέρυσι εμφάνισε πωλήσεις 26,6 δισ. δολ. και καθαρά κέρδη 3,6 δισ. δολ., εμπλουτίζει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του και αποκτά πρόσβαση σε μια γεωγραφική περιοχή, αυτή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης όπου η Chipita έχει μεγάλο εκτόπισμα.

Όπως δήλωσε ο Dirk Van de Put, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Mondelēz International “τα προϊόντα ζύμης της Chipita δίνουν περαιτέρω ώθηση στη στρατηγική μας για να γίνουμε ένας παγκόσμιος ηγέτης στην ευρύτερη κατηγορία των σνακ”. Και συμπλήρωσε “τα εμβληματικά brands και η σημαντική παρουσία της Chipita σε τόσες πολλές ελκυστικές αγορές αποτελούν ένα ισχυρό στρατηγικό συμπλήρωμα στο υπάρχον χαρτοφυλάκιο μας και στις μελλοντικές μας φιλοδοξίες για ανάπτυξη στην Ευρώπη και πέραν αυτής”.

Εκτός όμως από τα εργοστάσια, το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο και τα 580 εκατ. δολάρια τζίρου που “αγοράζει” από την Chipita -η συμφωνία τελεί υπό την έγκριση αρχών ανταγωνισμού και την πλήρωση τελικών όρων- ο πολυεθνικός όμιλος Mondelēz, αποκτά τα “κρυφά” assets του ελληνική ομίλου που είναι η πολύ καλή τοποθέτησή του στις αγορές που δραστηριοποιείται. Κάτι που παραδέχεται και η Mondelēz και για αυτόν τον λόγο άλλωστε επέμεινε επί τρια χρόνια για να αποκτήσει την Chipita. Η Mondelēz, που διαθέτει 133 εργοστάσια σε 45 χώρες και στο χαρτοφυλάκιό της έχει brands όπως Oreo, Trident, Halls, Lacta, κ.ά., θα χρησιμοποιήσει, όπως ανακοίνωσε, το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή. Δηλαδή αποκτά ένα δίκτυο διανομής, που θα της επιτρέψει να ενισχύσει τη δική της διανομή για να “αγοράσει” μερίδια.

Οι λεπτομέρειες του deal Chipita – Mondelēz
Ποιες είναι όμως οι λεπτομέρειες του deal και πως αυτό θα επηρεάσει αφ ενός τη δραστηριότητα των Mondelēz και Chipita και αφ ετέρου τον εγχώριο και παγκόσμιο χάρτη καταναλωτικών προϊόντων και δη των σνάκ;

Η συγκεκριμένη συμφωνία, όπως αναφέρει ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος στην επιστολή του προς τους εργαζόμενους της Chipita, “είναι σε αρχικό στάδιο”. Όμως η αγορά προεξοφλεί ότι το big deal, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχες περιπτώσεις, θα επηρεάσει σε βάθος χρόνος αρκετούς κρίκους της αλυσίδας, αλλά και την εθνική οικονομία. Είτε αυτοί οι κρίκοι αφορούν τις παραγωγικές μονάδες που διαθέτουν Mondelēz και Chipita στις χώρες που δραστηριοποιούνται και τα δίκτυα διανομής αυτών. Είτε τους χονδρεμπόρους, τις συμφωνίες με το οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά και τους υπόλοιπους μεγάλους παίκτες του κλάδου, όπως την Pepsico – FritoLay, βασικό ανταγωνιστή της Mondelēz και συνεργάτη της Chipita, σε επίπεδο διανομής, σε κάποιες αγορές.

Στην Ελλάδα, παραδείγματος χάριν, η Chipita διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα δίκτυα διανομής, που εξυπηρετεί 30.000 τελικά σημεία πώλησης, και “σερβίρει” εκτός από τα δικά της προϊόντα και προϊόντα τρίτων. Πρόκειται για ένα δίκτυο διανομής, παρόμοιο με το μοντέλο του δικτύου της Tasty (Pepsico – FritoLay), το οποίο φέρνει στα ταμεία της, όπως αναφέρουν πηγές με γνώση, ετησίως 60 εκατ. ευρώ και είναι τελείως διαφορετικό από τα δίκτυα διανομής που διαθέτουν οι υπόλοιποι παίκτες της αγοράς και φυσικά η Mondelēz. Οπότε το ερώτημα είναι αν αυτά τα δύο δίκτυα, της Chipita και της Mondelez, αν θα λειτουργήσουν ανεξάρτητα, αν θα συγχωνευθούν ή ποιο μοντέλο θα επικρατήσει.
Από το deal εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί και το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Όπως λέει στο capital.gr στέλεχος εταιρείας εισηγμένης στο Χρηματιστήριο, “τα σούπερ μάρκετ που ζητούν σήμερα 30% παροχές θα πιεστούν, αφού η Mondelez λόγω της δύναμης που έχει, η οποία θα ενισχυθεί με το deal με την Chipita, θα έχει άλλη διαπραγματευτική δύναμη. Αυτό θα της επιτρέψει να μειώσει σημαντικά τις παροχές που τις ζητούν τα σούπερ μάρκετ”.

Ένα άλλο θέμα είναι αν θα υπάρξει consolidation στις παραγωγικές μονάδες που διαθέτουν οι δύο όμιλοι στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται. Στην Ελλάδα η Mondelēz διαθέτει μονάδα στην Αθήνα (εργοστάσιο της σοκολάτας Παυλίδη) και η Chipita εργοστάσια σε Αθήνα, Λάρισα και Λαμία. Επιχειρηματίας που μίλησε στο capital.gr ανέφερε πως σε τόσο μεγάλα deals το consolidation των παραγωγικών μονάδων είναι μια πάγια πρακτική. Ωστόσο διευκρίνισε ότι “λόγω της φύσης του προϊόντος (κρουασάν) ενδεχομένως να μην εξυπηρετεί αυτό το μοντέλο, διότι θα υπάρξουν υψηλά μεταφορικά κόστη για ένα προϊόν χαμηλής αξίας”.

Αναφορικά με τα προϊόντα, εκτός από τα παγκοσμίως γνωστά κρουασάν 7days, bake rolls και finetti, η Chipita διαθέτει και αρκετές τοπικές μάρκες σε κατηγορίες πέραν των βασικών της κωδικών. Όπως είναι τα chips Tsipers, οι μαρμελάδες Spin Span και τα Extra Τυρογαριδάκια. Το ερώτημα είναι αν αυτά τα προϊόντα, δηλαδή οι μαρμελάδες, τα chips και τα γαριδάκια, θα παραμείνουν στο χαρτοφυλάκιο της Mondelēz, μια πρακτική που έχουν ακολουθήσει και άλλοι διεθνείς όμιλοι όταν αγόρασαν τοπικούς παίκτες, ή αν θα τα αποχωριστεί.

Επίσης, σε τέτοιου μεγέθους deals, υπάρχουν αλλαγές και στα ανώτατα επίπεδα διοίκησης των εξαγορασθεισών εταιρειών. Το αν και ο Deputy CEO – Commercial κ. Γιάννης Παπαχρήστου που ανέλαβε τη θέση στις 21 Σεπτεμβρίου του 2020, θα αποχωρήσει ή θα παραμείνει στην Chipita μένει να φανεί. Αντίκτυπος αναμένεται να υπάρξει και στα φορολογικά έσοδα, από την αλλαγή της έδρας του ομίλου, όπως εκτιμούν πηγές.

Αδιευκρίνιστο παραμένει, αν ο νέος μέτοχος της Chipita, θα ανοίξει το εργοστάσιο που είχε σχεδιάσει να δημιουργήσει η ελληνική εταιρεία στην Τζόρτζια των ΗΠΑ. Στην περιοχή, η Mondelēz διαθέτει παραγωγική μονάδα την οποία όπως έχει ανακοινώσει σκοπεύει να την κλείσει μέσα στο καλοκαίρι.

Από το deal ενδέχεται να επηρεαστούν, εξ αντανακλάσεως, σε βάθος χρόνου και εταιρείες που δεν εμπλέκονται με τη συμφωνία. Όπως είναι η ΔΕΛΤΑ. Σήμερα η ΔΕΛΤΑ παράγει στο εργοστάσιο της Chipita στη Λαμία τους χυμούς της. Υψηλόβαθμο στέλεχος της Vivartia, μιλώντας στο capital.gr, διευκρίνισε πως ο όμιλος Vivartia έχει μισθώσει ακίνητο στις εγκαταστάσεις της Chipita στη Λαμία ενώ έσπευσε να συμπληρώσει: “δεν υπάρχει κανένα θέμα από το deal”.

Ποιες συνεργασίες βγήκαν εκτός του deal
Από το big deal των 2 δισ. δολ. μεταξύ της Chipita και της Mondelēz εξαιρείται η εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία που έχει ο ελληνικό όμιλος στην Ινδία. Λογική εξέλιξη, αφ ενός διότι η Mondelēz δεν έχει σχέση με τα αλλαντικά, και η Π.Γ. Νίκας παρ’ ότι ανήκει στην Chipita αποτέλεσε από την αρχή ένα προσωπικό “στοίχημα” του κ. Θεοδωρόπουλο. Και αφ ετέρου διότι στην Ινδία, ο εκεί συνέταιρος της Chipita, η Britannia Industries είναι ευθέως ανταγωνιστής της Mondelēz. Οπότε νομοτελειακά αυτή η συμμαχία δεν θα μπορούσε να μακροημερεύσει.

Στην Britchip, την κοινή εταιρεία που ίδρυσαν προ τετραετίας η Chipita με τον Ινδό “βασιλιά” των μπισκότων, ο ελληνικός όμιλος ελέγχει ποσοστό το 40%, το οποίο παραμένει άγνωστο ποιος θα το αποκτήσει. Αν δηλαδή θα το αγοράσουν οι μέτοχοι της Britannia ή κάποιος άλλος ενδιαφερόμενος επενδυτής.
Αναφορικά με την αλλαντοβιομηχανία Νίκας, η οποία όπως όλα δείχνουν θα περάσει από την Chipita στον κ. Θεοδωρόπουλο, θα έχει πλέον έναν μέτοχο ο οποίος όπως έχει διαφανεί δεν είναι διατεθειμένος να “κρεμάσει τα παπούτσια του”.

Αντιθέτως το μεγάλο ερώτημα της αγοράς είναι τι θα κάνει ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος από εδώ και πέρα. Και αυτό δεν συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με τα χρήματα που θα λάβει από το deal με τη Mondelēz -ελέγχει το 14% της Chipita. Συνδέεται πρωτίστως με την επιχειρηματική του πορεία και τη δυνατότητα του να διακρίνει επενδυτικές ευκαιρίες, όπως λένε φίλοι και παραδέχονται ανταγωνιστές του.

Ο επιχειρηματίας των deals
Το deal με την Mondelez, αποτελεί το έκτο που συνάπτει η ελληνική εταιρεία στην 47χρονη πορεία της. Η πρώτη αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της, έγινε πριν από 35 χρόνια, όταν ο 29χρονος τότε Σπύρος Θεοδωρόπουλος απέκτησε το 50% της Chipita, μιας μικρής βιοτεχνίας στο Μοσχάτο που έφτιαχνε γαριδάκια.

Τον πλήρη έλεγχο της τον απέκτησε λίγα χρόνια αργότερα. Χρονιά σταθμός στην πορεία του ίδιου και της εταιρείας του ήταν το 1990 όταν ξεκίνησε η συμπορευση του με τον όμιλο Olayan, που εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους 13 επενδυτές που είχε προσεγγίσει ο κ. Θεοδωρόπουλος, οι “ξένοι” βρήκαν αξία στο project του. Και επόμενος σταθμός το 1991 όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το croissant 7DAYS.

Η συμπόρευση με τον όμιλο Olayan, στην Chipita, διήρκεσε τρεις και πλέον δεκαετίες, κατά τη διάρκεια των οποίων μεσολάβησε ένας “γάμος” με τη ΔΕΛΤΑ, η δημιουργία της Vivartia, η πώληση στη MIG, η απόσχισή από την τελευταία και η επαναγορά της Chipita από τον όμιλο Olayan και τον Σπ. Θεοδωρόπουλο.

Όλη η επιστολή του κ. Σπύρου Θεοδωρόπουλου προς τους εργαζόμενους της Chipita

Αγαπητοί συνεργάτες,

Σε κάθε φάση της ζωής μας, η εξέλιξη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επαγγελματικής και της προσωπικής μας ζωής. Για να εξελιχθείς, να φτάσεις ακόμη πιο μακριά υπάρχουν αλλαγές τις οποίες πρέπει να τολμήσεις.
Σήμερα η Chipita αλλάζει σελίδα και προχωράει μπροστά. Από σήμερα η εταιρεία μας, γίνεται κομμάτι μιας μεγάλης και εξαιρετικά επιτυχημένης “οικογένειας” της εταιρείας Mondelez. Η διεθνής εταιρεία Mondelez, μια από τις κορυφαίες εταιρείες σνάκ στον κόσμο, αναγνώρισε στην εταιρεία Chipita την υψηλή αξία που παράγει διαχρονικά στις αγορές, τόσο της Ελλάδας όσο και των χωρών που δραστηριοποιείται.

Είναι ένας ακόμη μεγάλος σταθμός στην πολύ επιτυχημένη διαδρομή που όλοι μαζί έχουμε πετύχει. Στην Mondelez, βρήκαμε τον κατάλληλο συνεργάτη που θα προσφέρει σημαντική αξία σε εσάς και όλους τους ενδιαφερόμενους. Γιατί ως μέλος της Mondelez θα πετύχουμε ακόμη περισσότερα, να φέρουμε τα αγαπημένα προϊόντα σε όλο και περισσότερους καταναλωτές, να επεκτείνουμε την προϊοντική μας γκάμα σε πολύ μεγαλύτερο εύρος και να κατακτήσουμε ακόμη περισσότερες αγορές.

Συνάδελφοι,

Είμαι σίγουρος ότι όλοι σας έχετε πολλά ερωτήματα και αγωνίες. Καθώς η συγκεκριμένη συμφωνία είναι σε αρχικό στάδιο σας διαβεβαιώνω ότι θα επανέλθουμε σταδιακά με περισσότερες λεπτομέρειες και φυσικά θα είμαστε στη διάθεση σας, για να μοιραστείτε οποιοδήποτε προβληματισμό.

Θα ήθελα να τονίσω ιδιαίτερα ότι με απόλυτο σεβασμό σε όλους εσάς, σχεδιάζεται μια ομαλή διαδικασία ολοκλήρωσης της συμφωνίας, με στόχο βήμα προς βήμα να συνδυαστούν με τον καλύτερο τρόπο οι αξίες, η κουλτούρα και ο τρόπος εργασίας των δύο εταιρειών.

Αγαπητοί φίλοι,

Μέσα από τα 47 χρόνια λειτουργίας μας καταφέραμε να αποτελούμε ένα θετικό κύτταρο της κάθε κοινωνίας όπου είμαστε παρόντες. Και αυτό γιατί δεν σταματήσαμε να ονειρευόμαστε, να δημιουργούμε και να έχουμε μια βαθιά συναίσθηση ότι όλα στη ζωή εξελίσσονται διαρκώς.

Είμαι σίγουρος ότι όλοι εσείς γνωρίζετε πως αισθάνομαι για την εταιρεία. Είμαι ακόμη πιο σίγουρος ότι γνωρίζετε πως νιώθω για όλους εσάς, που μαζί καταφέραμε να χτίσουμε μια εταιρεία η οποία σήμερα είναι η κορυφαία του κλάδου τροφίμων στην Ελλάδα. Στη νέα αυτή εποχή της Chipita θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι αφήνω το “τιμόνι” της Chipita και μαζί με αυτό ένα μεγάλο κομμάτι της κοινής επαγγελματικής μας ζωής. Η συγκίνηση προφανώς είναι μεγάλη αλλά έχω την πεποίθηση ότι σε αυτή τη νέα διαδρομή θα συνεχίσετε με το ίδιο πάθος και τις ίδιες αξίες που μοιραστήκαμε.Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε κάθε έναν από εσάς. Χωρίς την αφοσίωση σας, τις κοινές μας αξίες και αρχές, δεν θα τα είχαμε καταφέρει. Ο σεβασμός βρίσκεται στην κορωνίδα του αξιακού μας οικοδομήματος και είναι αυτός που θα συνεχίσει να μετουσιώνεται καθημερινά σε αξιόλογες πράξεις για τους καταναλωτές, τους συνεργάτες και τους συναδέλφους.

Εύχομαι σε όλες και σε όλους σας καλή επιτυχία στη νέα αυτή διαδρομή, στο νέο αυτό ταξίδι.

Σπύρος Θεοδωρόπουλος.

Πηγή: https://www.capital.gr/

0 0 vote
Article Rating
Εγγραφή στη ροή σχολίων
Ενημέρωση για
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments