Αποτελούμε ένα «ισχυρό» χαρτί για την ελληνική οικονομία

0
1488

Εισαγωγή

«Οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών κληθήκαμε να επιδείξουμε μεγάλη ευελιξία και άμεση προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα, να επανεξετάσουμε τον στρατηγικό μας προσανατολισμό και την πολιτική μας, να αναδιαρθρώσουμε τις εταιρείες μας –με συχνά επίπονες αποφάσεις– και να ανασχεδιάσουμε ριζικά τους προϋπολογισμούς μας» επισημαίνει στο RTN ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, αντιπρόεδρος της Λουξ. Και συνεχίζει τονίζοντας: «Σε μια περίοδο που όλα τα κόστη ανεβαίνουν και η κατανάλωση συμπιέζεται, καθημερινά αναζητούμε τρόπους για να διατηρήσουμε τις τελικές τιμές μας σε προσιτά επίπεδα, να προσφέρουμε ποιοτικά, καινοτόμα προϊόντα και να συγκρατήσουμε την κατανάλωση. Άλλοι ήμαστε περισσότερο έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε τις νέες συνθήκες της αγοράς, άλλοι λιγότερο, ως σύνολο όμως ο κλάδος μπόρεσε να αντεπεξέλθει. Μέσα από μεμονωμένες και συλλογικές ενέργειες, αποδείξαμε ότι ο αποτελούμε ένα “ισχυρό” χαρτί για την ελληνική οικονομία».

 

 

Στον Κοσμά Ζακυνθινό

 

Μολονότι η βιομηχανία των τροφίμων και των ποτών συνιστά έναν από τους μεγαλύτερους και ανθεκτικότερους κλάδους της εγχώριας αγοράς, η παρατεταμένη κρίση πώς επηρεάζει τις επιχειρήσεις του κλάδου;

 

Όπως κάθε κομμάτι της οικονομίας, έτσι και ο κλάδος των τροφίμων και των ποτών έχει υποστεί μεγάλες πιέσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ωστόσο, έχει κατορθώσει να παραμείνει ισχυρός και να αποτελεί έναν αξιόπιστο και σταθερό πυλώνα της οικονομίας. Ακόμη και σήμερα, ο κλάδος μας βρίσκεται ανάμεσα στις πρώτες θέσεις κατάταξης σε σύνολο επιχειρήσεων, θέσεων απασχόλησης, παραγωγής προστιθέμενης αξίας και εξαγωγών. Οι επιχειρηματίες που παράγουμε αυτά τα θετικά αποτελέσματα, σε μια οικονομία που συνεχώς υποχωρεί, δίνουμε καθημερινό αγώνα, για να προστατεύσουμε τις επιχειρήσεις μας από τους κλυδωνισμούς της κρίσης και τα αντιεπιχειρηματικά μέτρα, ώστε να παραμείνουμε σε τροχιά ανάπτυξης.

Οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών κληθήκαμε να επιδείξουμε μεγάλη ευελιξία και άμεση προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα, να επανεξετάσουμε τον στρατηγικό μας προσανατολισμό και την πολιτική μας, να αναδιαρθρώσουμε τις εταιρείες μας –με συχνά επίπονες αποφάσεις– και να ανασχεδιάσουμε ριζικά τους προϋπολογισμούς μας. Σε μια περίοδο που όλα τα κόστη ανεβαίνουν και η κατανάλωση συμπιέζεται, καθημερινά αναζητούμε τρόπους για να διατηρήσουμε τις τελικές τιμές μας σε προσιτά επίπεδα, να προσφέρουμε ποιοτικά, καινοτόμα προϊόντα και να συγκρατήσουμε την κατανάλωση. Άλλοι ήμαστε περισσότερο έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε τις νέες συνθήκες της αγοράς, άλλοι λιγότερο, ως σύνολο όμως ο κλάδος μπόρεσε να αντεπεξέλθει. Μέσα από μεμονωμένες και συλλογικές ενέργειες, αποδείξαμε ότι αποτελούμε ένα «ισχυρό» χαρτί για την ελληνική οικονομία.

 

Η έλλειψη ρευστότητας και η συρρίκνωση της καταναλωτικής δύναμης αποτελούν τα σοβαρότερα ίσως εμπόδια ανάπτυξης της αγοράς. Πώς τα δεδομένα αυτά επηρέασαν τη Λουξ – Μαρλαφέκας; 

 

Η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, η φυγή των κεφαλαίων, τα capital controls, η αύξηση της φορολογίας και η εκμηδένιση του τραπεζικού δανεισμού στέρησαν από την αγορά την αναγκαία ρευστότητα για να κινηθούν και να αναπτυχθούν οι επιχειρήσεις. Το πρόβλημα υπήρξε ιδιαίτερα έντονο στις επιχειρήσεις που εισάγουν πρώτες ύλες από το εξωτερικό, δεδομένου ότι βρέθηκαν απέναντι σε έλλειψη ρευστότητας, κατάργηση των πιστώσεων από το εξωτερικό και σε περιορισμούς στην κίνηση των εμβασμάτων. Η Λουξ – Μαρλαφέκας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι άλλων επιχειρήσεων, δεδομένου ότι η παραγωγή της εξαρτάται σε πολύ μικρό ποσοστό από εισαγωγές, καθώς βασική αρχή και φιλοσοφία μας υπήρξε πάντοτε να χρησιμοποιούμε ελληνικές πρώτες ύλες, ώστε τα προϊόντα μας να έχουν αυθεντικές γεύσεις Ελλάδας.

Ακόμη και έτσι όμως, οι παραγωγικές επιχειρήσεις βρισκόμαστε σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση, καθώς οι πιστώσεις των προμηθευτών για την αγορά πρώτων υλών είναι περιορισμένες, ή ανύπαρκτες, ενώ το λιανεμπόριο συνεχίζει να μας πληρώνει με πίστωση και σοβαρές καθυστερήσεις, δημιουργώντας ένα σοβαρό κενό ρευστότητας στο δικό μας «ταμείο». Μέσα σε αυτό το ασταθές και συχνά οξύμωρο περιβάλλον, η διατήρηση των πωλήσεων (και μάλιστα η αύξηση αυτών, στην περίπτωση της Λουξ) υπήρξε μια καθημερινή πρόκληση.

 

Ποιες είναι οι επιπτώσεις από το αυξημένο κόστος παραγωγής και λειτουργίας, τις αυξημένες υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και ταυτόχρονα από τις σοβαρές καθυστερήσεις αποπληρωμής από το λιανικό εμπόριο;

 

Η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη μιας επιχείρησης απαιτούν την ύπαρξη ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, που βασίζεται –μεταξύ άλλων– στην ορθολογική πρόβλεψη του κόστους λειτουργίας της. Τα τελευταία χρόνια, ο σχεδιασμός αυτός πρέπει να αναπροσαρμόζεται συνεχώς, δεδομένου ότι τα κόστη βρίσκονται σε σταθερά ανοδική πορεία. Το κόστος για πρώτες ύλες, η ενέργεια, τα logistics, η απασχόληση, σχεδόν κάθε πτυχή της δραστηριότητάς μας υπόκειται σε συνεχείς αυξήσεις κόστους. Τις αυξήσεις αυτές η Λουξ – Μαρλαφέκας, όπως και οι περισσότερες επιχειρήσεις, υποχρεώνεται να τις απορροφά, σε μεγάλο βαθμό, χωρίς να τις μετακυλά στον καταναλωτή.

Ταυτόχρονα, το ασταθές φορολογικό περιβάλλον καθιστά τον προαναφερόμενο σχεδιασμό ακόμη πιο δύσκολο. Το φορολογικό πλαίσιο αλλάζει συνεχώς, έχοντας συνήθως ανοδική πορεία και αναδρομική ισχύ. Αυτό δημιουργεί σοβαρά αντικίνητρα για επενδύσεις και αναπτυξιακές κινήσεις, ακόμη και μεταξύ επιχειρήσεων που σημειώνουν ανοδική πορεία και έχουν αναγκαστεί να «παγώσουν» ή να περιορίσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, λόγω αβεβαιότητας. Παράλληλα, οι παρατεταμένες καθυστερήσεις αποπληρωμής από το λιανεμπόριο αποτελούν ένα ακόμη φαινόμενο των δυσλειτουργιών της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε, που δυστυχώς εξελίσσονται πλέον σε ολοένα και σοβαρότερο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις.

Όλοι οι παραπάνω παράγοντες δημιουργούν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στις επιχειρήσεις, οι οποίες ήδη αντιμετωπίζουν μια δύσκολη καταναλωτική αγορά, αποθαρρύνοντας τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τις επενδύσεις που είναι απαραίτητες, ώστε οι επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να δώσουν την ώθηση που χρειάζεται η οικονομία για να βγει από τον φαύλο κύκλο της παρατεταμένης κρίσης.

 

Στη συζήτηση, το τελευταίο διάστημα, έχουν προστεθεί και τα σοβαρά προβλήματα λόγω των εξελίξεων στην αγορά των σουπερμάρκετ. Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την επιχείρηση;

 

Πολλές επιχειρήσεις της αγοράς αδυνατούν να απορροφήσουν περαιτέρω αυξήσεις στα κόστη τους και να αντεπεξέλθουν στη συνεχή μείωση της καταναλωτικής ζήτησης. Ήδη έχουμε δει σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά τα τελευταία χρόνια. Οι δυσλειτουργίες που οφείλονται στα προβλήματα τα οποία προέρχονται από το λιανεμπόριο, όπως οι καθυστερήσεις πληρωμών, αλλά και τα πρόσφατα κουρέματα, δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την επιβαρυμένη από φόρους και αβεβαιότητα κατάσταση που βιώνουν οι επιχειρήσεις. Επιπρόσθετα, κάθε δυσκολία στα σουπερμάρκετ έχει έμμεσο αντίκτυπο σε όλες τις επιχειρήσεις, καθώς οι δυσκολίες συνοδεύονται δυστυχώς από απολύσεις, δηλαδή δημιουργία επιπλέον ανέργων, με όλες τις προεκτάσεις και τις αλυσιδωτές επιπτώσεις που έχει αυτό στην αγορά, στην οικονομία και, ευρύτερα, στην κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούμαστε ως επιχείρηση.

Εξακολουθούν να υπάρχουν πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού που να δημιουργούν προβλήματα βιωσιμότητας σε μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις;

 

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός ανέκαθεν χαρακτήριζε την αγορά μας και, σαφώς, εξακολουθεί να υπάρχει. Στο παρελθόν, οι πρακτικές του αθέμιτου ανταγωνισμού από μεγάλους ομίλους συντέλεσαν σημαντικά ώστε να εξαφανιστεί η τοπική αγορά αναψυκτικού και ποτού, που μετρούσε εκατοντάδες μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις. Από τότε έχει σημειωθεί πρόοδος, χωρίς όμως αυτό να μεταφράζεται σε μια πλήρη εξυγίανση του χώρου. Η Λουξ – Μαρλαφέκας μεγάλωσε μέσα σε ένα παρόμοιο περιβάλλον και, με πείσμα, αποφασιστικότητα και πολύ κόπο, κατόρθωσε όχι μόνο να σταθεί στα πόδια της, αλλά να κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς. Η βελτίωση του πλαισίου είχε τεράστια οφέλη για την αγορά, καθώς επέτρεψε και σε άλλες ελληνικές επιχειρήσεις να εισέλθουν στον χώρο, και σήμερα να έχουμε τη δυνατότητα να μιλάμε για μια αγορά αναψυκτικών με μεγάλη ποικιλία προτάσεων και συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων. Παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει, όμως, τα προβλήματα παραμένουν και οι αθέμιτες πρακτικές συνεχίζουν να δημιουργούν πιέσεις στις μικρότερες επιχειρήσεις, οι οποίες, όπως έχουμε ήδη υπογραμμίσει, έχουν να αντιμετωπίσουν μια πολύ δύσκολη αγορά.

 

Παρά τα τεράστια προβλήματα της παρατεταμένης κρίσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου, όπως η Λουξ, έχουν κατορθώσει να επιδείξουν ανθεκτικότητα και ευελιξία. Πώς συντέλεσαν σε αυτό οι νέες αγορές του εξωτερικού και το λανσάρισμα των νέων προϊόντων; Τι αναμένουμε το 2017; 

 

Μια επιχείρηση πρέπει συνεχώς να εξελίσσεται, προκειμένου να διατηρήσει τη βιωσιμότητά της και να αναπτυχθεί, ειδικά σε περιόδους κρίσης. Στη φιλοσοφία της Λουξ – Μαρλαφέκας ανέκαθεν υπήρξαν ως προτεραιότητα η ποιότητα, η καινοτομία και η ευελιξία. Οι αρχές αυτές μας καθιέρωσαν στην αγορά, μας θωράκισαν και μας οδήγησαν στη δημιουργία προϊοντικών προτάσεων που ανταποκρίνονταν στις επιθυμίες των καταναλωτών. Στο πλαίσιο αυτό, η Λουξ εξαρχής υιοθέτησε εξωστρεφή χαρακτήρα και συνεχώς διεξήγαγε προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων.

Όσον αφορά τις εξαγωγές, σήμερα η Λουξ εξάγει σε 22 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι εξαγωγές αποτελούν μια πολύτιμη ροή εσόδων στην επιχείρηση – και στην ελληνική οικονομία. Η πραγματική τους αξία όμως είναι η πολύτιμη γνώση που εισπράττεις από τη δραστηριοποίηση σε νέες αγορές με άλλους κανόνες, άλλες κουλτούρες και άλλη τεχνογνωσία, γνώση που σε ισχυροποιεί ως επιχείρηση.

Σχετικά με τη δημιουργία νέων προϊόντων, ανταποκρινόμενη στις νέες ανάγκες-τάσεις των καταναλωτών για ποιοτική απόλαυση προϊόντων, με λιγότερες θερμίδες, με τον πλέον φυσικό τρόπο, η Λουξ δημιούργησε τη νέα γενιά προϊόντων λουξ plus ‘n light με 0% ζάχαρη, 60% λιγότερες θερμίδες και μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C (στις γεύσεις: πορτοκαλάδα και λεμονάδα). Τα λουξ plus ‘n light είναι τα πρώτα –και τα μοναδικά– αναψυκτικά στην ελληνική αγορά που περιέχουν μόνο φυσικά γλυκαντικά (σάκχαρα φρούτων, φρουκτόζη και γλυκαντικά φυτικής προέλευσης), χωρίς καμία αλλαγή στη γνώριμη και απαράμιλλη γεύση που χαρακτηρίζει το σύνολο των προϊόντων Λουξ, εισάγοντας μια νέα κατηγορία και μια ουσιαστική ανατροπή στην αγορά των light προϊόντων. Σταδιακά, μέσα στο 2017 σχεδιάζουμε το λανσάρισμα και κατηγορίας τσαγιού, στην ίδια φιλοσοφία των plus ‘n light, προκειμένου να καλύψουμε ένα ακόμη κενό ανάμεσα στους καταναλωτές που επιδιώκουν ολιγοθερμικά προϊόντα με τον πλέον φυσικό τρόπο.

 

 

ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ

 

Η Λουξ – Μαρλαφέκας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι άλλων επιχειρήσεων, δεδομένου ότι η παραγωγή της εξαρτάται σε πολύ μικρό ποσοστό από τις εισαγωγές.

 

Οι παραγωγικές επιχειρήσεις βρισκόμαστε σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση, καθώς οι πιστώσεις των προμηθευτών για την αγορά πρώτων υλών είναι περιορισμένες ή ανύπαρκτες.

 

Η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη μιας επιχείρησης απαιτούν την ύπαρξη ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, που βασίζεται –μεταξύ άλλων– στην ορθολογική πρόβλεψη του κόστους λειτουργίας της.

 

Οι παρατεταμένες καθυστερήσεις αποπληρωμής από το λιανεμπόριο αποτελούν ένα ακόμη φαινόμενο των δυσλειτουργιών της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε.

Πολλές επιχειρήσεις της αγοράς αδυνατούν να απορροφήσουν περαιτέρω αυξήσεις στα κόστη τους και να αντεπεξέλθουν στη συνεχή μείωση της καταναλωτικής ζήτησης.

 

Κάθε δυσκολία στα σουπερμάρκετ έχει έμμεσο αντίκτυπο σε όλες τις επιχειρήσεις, καθώς οι δυσκολίες συνοδεύονται, δυστυχώς, από απολύσεις, δηλαδή δημιουργία επιπλέον ανέργων.

 

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός ανέκαθεν χαρακτήριζε την αγορά μας και, σαφώς, εξακολουθεί να υπάρχει.

 

Η Λουξ – Μαρλαφέκας μεγάλωσε μέσα σε ένα παρόμοιο περιβάλλον και, με πείσμα, αποφασιστικότητα και πολύ κόπο, κατόρθωσε όχι μόνο να σταθεί στα πόδια της, αλλά να κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

Αφήστε το σχόλιό σας

avatar
  Εγγραφή στη ροή σχολίων  
Ενημέρωση για